کد خبر: ۸۷۶۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
بایدن خواهان تداوم آتش‌بس در نوار غزه پس از روز دوشنبه شد

جنگ فلسطین| ی در سومین روز آتش‌بس، ده‌ها زندانی فلسطین و اسرائیل آزاد شدند

۲۴ گروگان از جمله ۱۳ غیرنظامی اسرائیلی و ۱۱ تبعه خارجی روز جمعه آزاد شدند و پس از آن هم ۱۷ نفر دیگر، از جمله ۱۳ اسرائیلی و ۴ شهروند تایلند هم روز شنبه آزاد شدند. حالا باید دید روز یکشنبه، در سومین روز شروع آتش‌بس چند نفر دیگر از گروگان‌ها و اسرای دو طرف آزاد خواهند شد.
جنگ فلسطین| ی در سومین روز آتش‌بس، ده‌ها زندانی فلسطین و اسرائیل آزاد شدند
آفتاب‌‌نیوز :

آخرین تحولات جنگ حماس و اسرائیل در روز یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ خورشیدی برابر با ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی را در اینجا دنبال کنید.

سه جوان فلسطینی بر اثر تیراندازی در ایالت ورمانت آمریکا مجروح شدند

پلیس ایالت ورمانت در شمال شرقی آمریکا اعلام کرد که سه جوان فلسطینی شنبه شب بر اثر تیراندازی در شهر برلینگتون مجروح شدند.

به گفته پلیس عامل این تیراندازی هنوز شناسایی نشده است. بنا به گزارش‌ها «یک مرد سفیدپوست مسلح» بدون اینکه سخنی بگوید بر روی سه جوان ۲۰ ساله فلسطینی آتش گشود.

بنا به اعلام پلیس ضارت پیش از متواری شدن با پای پیاده چهار گلوله به سمت این سه جوان شلیک کرد.

حال دو نفر از مجروحان «با ثبات» گزارش شده است. این در حالی است که نفر سوم از «جراحت جدی‌تری» رنج می‌برد. دو نفر از آن‌ها هنگام تیراندازی چفیه داشتند. 

بایدن خواهان تداوم آتش‌بس در نوار غزه پس از روز دوشنبه شد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه خواهان تداوم آتش‌بس کنونی در نوار غزه پس از روز دوشنبه شد.

روز دوشنبه آخرین روز آتش‌بس چهار روزه بین اسرائیل و گروه حماس محسوب می‌شود. 

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که برای «آزادی شمار بیشتری از گروگان‌ها» و «ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر» به نوار غزه خواهان ادامه آتش‌بس کنونی است. 

جو بایدن در بخش دیگری از سخنانش از آزاد شدن یک گروگان آمریکایی چهار ساله خبر داد. به گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید این کودک چهار ساله روز هفت اکتبر شاهد کشته شدن والدین خود بود. 

منبع نزدیک به حماس از آمادگی این گروه برای تمدید وقفه در درگیری‌ها سخن گفت

یک منبع نزدیک به حماس روز یکشنبه گفت که این گروه به میانجی‌ها قطری و مصری اطلاع داده است که برای تمدید «دو تا چهار روزه» وقفه در درگیری‌ها آمادگی دارد. 

وقفه چهار روزه در درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس از صبح روز جمعه آغاز شد و قاعدتا می‌باید دوشنبه شب یا نهایتا صبح روز سه‌شنبه به پایان برسد. 

به گفته منبع نزدیک به حماس از نظر این گروه امکان آزاد کردن بین «۲۰ تا ۴۰ نفر» دیگر از گروگان‌ها خارج از توافق اولیه با اسرائیل وجود دارد. طبق توافق اولیه حماس طی چهار روز در ازای آزادی ۱۵۰ زندانی فلسطینی ۵۰ نفر از گروگان‌ها را آزاد می‌کند. 

اسرائیل از آزادی ۳۹ زندانی فلسطینی خبر داد

اسرائیل می‌گوید در چهارچوب توافق با گروه حماس روز یکشنبه ۳۹ زندانی فلسطینی را آزاد کرده است.

همه این زندانی‌ها زیر ۱۹ سال دارند. 

هزاران نفر در لندن علیه یهودستیزی تظاهرات کردند

هزاران نفر روز یکشنبه در لندن، پایتخت بریتانیا علیه یهودستیزی تظاهرات کردند. این تظاهرات یک روز پس از برگزاری راهپیمایی طرفداری از حقوق فلسطینی‌ها در این شهر برگزار شد.

برخی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پرچم اسرائیل یا پلاکارد‌هایی با شعار «مدارا در حد صفر با یهودستیزی» به دست گرفته بودند. عده‌ای دیگر از شرکت‌کنندگان نیز تصاویری از افرادی که گروه حماس به گروگان گرفته است در دست داشتند. 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا از جمله افراد حاضر در تظاهرات روز یکشنبه در لندن بود. 

نتانیاهو در خاک غزه: تا پیروزی ادامه می‌دهیم

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل روز یکشنبه در اولین بازدید خود از خاک فلسطینی در غزه، که اولین بازدید از زمان آغاز جنگ محسوب می‌شود گفت که حمله اسرائیل به نوار غزه تا پیروزی علیه حماس ادامه خواهد یافت.

نتانیاهو خطاب به سربازان اسرائیلی گفت: «ما تا پایان، تا پیروزی ادامه می‌دهیم. هیچ چیز ما را متوقف نخواهد کرد. ما در این جنگ سه هدف داریم: از بین بردن حماس، بازگرداندن همه ربوده شدگان‌مان و اطمینان از اینکه غزه دوباره تهدیدی برای اسرائیل نخواهد شد.

حماس ۱۴ گروگان اسرائیلی و ۳ گروگان خارجی را تحویل صلیب سرخ جهانی داد

در مقابل آزادی این تعداد از گروگان‌هایی که حماس در حمله ۷ اکتبر خود از اسرائیل به غزه برده بود، امروز یکشنبه در سومین روز از آتش‌بس، اسرائیل نیز ۳۹ زندانی فلسطینی را از زندان‌های خود آزاد می‌کند.

حماس: به پاس قدردانی از موضع مسکو یک گروگان با تابعیت روسیه را آزاد کردیم

حماس می‌گوید به پاس قدردانی از موضع مسکو در قبال جنگ این جنبش با اسرائیل، یکی از گروگان‌هایی را که شهروند روسیه بود، روز یکشنبه آزاد کرده است. 

همزمان مصر فهرست ۱۳ نفره از گروگان‌های اسرائیلی و نیز اسامی ۳۹ فلسطینی زندانی در اسرائیل را دریافت کرده است که قرار است امروز در سومین روز آتش‌بس از سوی دو طرف درگیر درجنگ آزاد شوند. 

قطر: حماس امروز یکشنبه ۱۳ گروگان دیگر را آزاد می‌کند

قطر که توافق آتش‌بس بین حماس و اسرائیل را میانجیگری کرد می‌گوید جنبش حماس امروز یکشنبه در سومین روز آتش‌بس در جنگ غزه، ۱۳ گروگان دیگر را آزاد می‌کند.

به گزارش برخی رسانه‌ها حماس به دنبال درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گروگان‌هایی را که تابعیت روسیه دارند، علاوه بر گروگان‌هایی که از قبل برای آزادی‌شان توافق شده بود، آزاد خواهد کرد.

حماس در دو روز گذشته ۲۶ گروگان اسرائیلی و ۱۵ خارجی را تحویل کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) داده است. در مقابل اسرائیل هم ۷۸ زندانی فلسطینی را آزاد کرده است. 

شاخه نظامی حماس از کشته شدن فرمانده ارشد خود در شمال غزه در جنگ با اسرائیل خبر داد

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس از کشته شدن فرمانده ارشد خود در شمال غزه خبر داد. 

احمد الغندور، عالی‌ترین عضو حماس است که در جنگی که از ۷ اکتبر میان اسرائیل و این گروه نظامی آغاز شده، کشته شده است. 

حماس به زمان و مکان کشته شدن الغندور اشاره‌ای نکرده است. 

به گزارش آسوشیتدپرس، با توجه به گزارش «پروژه مبارزه با افراط‌گرایی»، یک سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر مستقر در واشنگتن، الغندور حداقل سه بار از تلاش اسرائیل برای کشتن او جان سالم به در برده بود. 

نتانیاهو به قطر: اسرائیل رهبران حماس را در این کشور ترور نخواهد کرد

به گفته یک منبع آگاه، نتانیاهو قبلا به موساد دستور داده بود تا مقامات ارشد حماس را ترور کند. 

ژرژ مالبرونو، روزنامه نگاری فرانسوی در روزنامه «فیگارو» به نقل از منابع خود نوشته است که بنیامین نتانیاهو، به قطر قول داده که اسرائیل علیه رهبران حماس ساکن قطر اقدامی انجام نخواهد داد. 

براساس گزارش این روزنامه فرانسوی، قطر از اسرائیل قول گرفته که موساد، در این کشور تروری انجام ندهد.

این در حالی است که به گفته منبع آگاه روزنامه فیگارو، نتانیاهو پیشتر به موساد دستور داده بود تا رهبران حماس را ترور کند. چهارشنبه گذشته، نتانیاهو به همراه یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در نشست خبری به صراحت اعلام کرد که به موساد دستور داده تا علیه رهبران حماس اقداماتی انجام دهد. نتانیاهو حتی مدعی شد که «در این توافق هیچ تعهدی مبنی بر عدم اقدام در زمان آتش‌بس علیه رهبران حماس وجود ندارد.»

وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد که امیدوار است آتش‌بس میان اسرائیل و حماس پس از چهار روز تمدید شود

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر به سی‌ان‌ان گفت که قطر امیدوار است آتش‌بس میان اسرائیل و حماس بیش از چهار روز تمدید شود. 

او همچنین با اشاره به شتابی که در آزادی گروگان‌ها در دو روز اول آتش‌بس وجود داشته، امیدوار است که بتوانند با دو طرف درباره تمدید روز‌های بیشتر آتش بس گفتگو کنند. 

الانصاری همچنین گفت که نمی‌تواند تایید کند که آیا آمریکایی‌ها در روز سوم آتش‌بس آزاد می‌شوند یا خیر.

سازمان ملل می‌گوید ۶۱ کامیون کمک‌های خود را روز شنبه به شمال غزه رسانده است

براساس گزارش سازمان ملل متحد، ۶۱ کامیون مواد غذایی، آب و تجهیزات پزشکی ضروری به شمال غزه تحویل داده شده است. این مورد بیشترین تعداد کامیون‌هایی است که از زمان حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل به غزه رسیده است. 

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل روز شنبه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در روز دوم آتش‌بس حماس و اسرائیل، ۱۱ آمبولانس، ۳ اتوبوس و یک کامیون برای کمک به تخلیه بیمارستان شفا به شهر غزه فرستاده شده است. 

همچنین ۲۰۰ کامیون به گذرگاه مرزی نتزانا با مصر رفتند و ۱۸۷ کامیون هم تا ساعت ۷ بعد از ظهر به وقت محلی وارد غزه شدند. 

همچنین ۱۲۹ هزار لیتر سوخت هم وارد غزه شده است. 

نیرو‌های اسرائیل به دو فلسطینی در کرانه باختری تیراندازی کردند

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که دو فلسطینی بامداد روز یکشنبه در نابلس و جنین به ضرب گلوله نظامیان اسرائیل کشته شدند. به این ترتیب به گزارش رویترز، تعداد فلسطینی‌هایی که شب گذشته در کرانه باختری توسط نیرو‌های اسرائیلی کشته شدند به شش نفر رسید. 

دریافت فهرستی از گروگان‌هایی که قرار است روز یکشنبه آزاد شوند

به گفته دفتر نخست وزیری اسرائیل، این کشور، فهرستی از گروگان‌هایی که قرار است روز یکشنبه براساس توافق امضا شده با حماس آزاد شوند را دریافت کرده است. 

این دفتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مقامات امنیتی در حال بررسی این لیست هستند» و این اطلاعات به خانواده گروگان‌ها اعلام خواهد شد. 

این فهرست نشان می‌دهد که قرار است در سومین روز از زمان شروع آتش‌بس موقت، چه افرادی آزاد شوند. براساس توافق دو طرف، انتظار می‌رود که در مجموع ۵۰ گروگان طی چهار روز آزاد شوند و اسرای فلسطینی هم به همین صورت آزاد خواهند شد. 

۲۴ گروگان از جمله ۱۳ غیرنظامی اسرائیلی و ۱۱ تبعه خارجی روز جمعه آزاد شدند و پس از آن هم ۱۷ نفر دیگر، از جمله ۱۳ اسرائیلی و ۴ شهروند تایلند هم روز شنبه آزاد شدند. حالا باید دید روز یکشنبه، در سومین روز شروع آتش‌بس چند نفر دیگر از گروگان‌ها و اسرای دو طرف آزاد خواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین